În ce direcție împinge Președinția Estoniană reforma copyright

  • Posted on: 1 November 2017
  • By: Cezara Panait

Un document al Consiliului Uniunii Europene, scos la iveală de către Statewatch în 30 august 2017, arată că Estonia (țara care deține actuala președinție a UE) a impulsionat celelalte state membre să consolideze supravegherea și cenzura Internetului. Președinția a depus eforturi pentru ca propunerea pentru noua directivă privind dreptul de autor să fie chiar mai restrictivă decât propunerea inițială a Comisiei și să o împingă mai departe în domeniul ilegalității.

 

Potrivit documentului, textul sugerează două opțiuni pentru fiecare dintre cele două propuneri foarte controversate: așa-numita "taxă pe link" sau drept de autor auxiliar (articolul 11) și filtrul pentru upload (articolul 13).


Cele două propuneri pentru TAXA PE LINK:

 

Opțiunea A


Prima propunere pentru articolul 11 ​​preia cele mai grave elemente din propunerea Comisiei Europene și le amplifică:

  • domeniul de aplicare al dreptului editorului de presă este extins de la publicații digitale la toate tipurile de publicații, inclusiv pe hârtie și acoperă, de asemenea, clipuri video și fotografii în mod explicit;
  • se confirmă în mod clar faptul că link-urile fac parte din domeniul de aplicare, atunci când acestea constituie o comunicare publică (un concept care nu este clar definit în prezent);
  • restul textului rămâne aproape același, atât în ​​ceea ce privește impactul prevederii, cât și durata acesteia (20 de ani).

Această opțiune se bazează deci pe propunerea inițială a Comisiei Europene și adaugă mult mai multe aspecte negative.


Opțiunea B


Cea de-a doua variantă se bazează pe propunerile depuse în trecut de către fostul raportor din comisia JURI, comisarul european Therese Comodini Cachia și vizează crearea unei prezumții pentru editori de presă pentru a facilita aplicarea drepturilor lor în fața instanțelor, în caz de încălcare. Cu alte cuvinte, editorii vor fi considerați deținătorii legitimi ai dreptului de autor pentru articolele și materialele care sunt incluse în publicațiile lor, cu excepția cazului în care cealaltă parte va dovedi contrariul.


Această versiune este deosebit de bună, deoarece răspunde unei îngrijorări legitime a editorilor, dar, în același timp, se asigură că prezumția dată nu afectează drepturile autorilor și ale celorlalți titulari ai drepturilor de autor. Echilibrul creat astfel este, prin urmare, cea mai bună soluție propusă până acum în această situație.


În ceea ce privește UPLOAD FILTER, textul oferă două (non)variante de compromis:

 

Opțiunea A


Menține propunerea inițială a Comisiei de a dispune de un filtru de încărcare care va fi sub controlul platformelor și al altor companii care găzduiesc conținut online. Deși elimină mențiunile referitoare la "tehnologiile de recunoaștere a conținutului", în realitate nu există nicio modalitate de a "preveni disponibilitatea" (o altă expresie care rămâne în text) unui anumit material, fără a fi scanat mai întâi întregul conținut.


Opțiunea B


A doua propunere face lucrurile dramatic mai grave, prin încercarea de a defini ceea ce constituie un act de comunicare către public și reglementează că atât platformele, cât și utilizatorii vor răspunde juridic pentru încălcarea drepturilor de autor.


Propunerile din document evidențiază urmări extrem de periculoase pentru statele membre UE, în cazul în care acestea ar urmări direcția indicată de Președinția Estoniană. Consecințele acestor propuneri inadecvate pot fi prevenite numai dacă societatea civilă și cetățenii UE își exprimă cu fermitate vocea împotriva mașinii de cenzură în UE și a taxelor injuste.


CE POȚI FACE CHIAR ACUM

Sună acum europarlamentarii pentru a le spune argumentat să voteze împotriva amendamentelor periculoase din reforma copyright. Folosește tool-ul SaveTheLink (în limba română) ca să-i suni gratuit!

 

Abonează-te la canalul ApTI pe YouTube pentru a vedea 10 perspective diferite despre impactul reformei copyright și citește mai multe pe https://apti.ro/copyright-reform/.

 

Scrie Ministerului Culturii (afaceri.europene@cultura.ro), Ministrului Delegat pentru Afaceri Europene (cabinet.ae@mae.ro) și Guvernului (drp@gov.ro) să susțină o poziție negativă fermă! Iată un exemplu de text pentru e-mail: https://apti.ro/copyright-reform/actioneaza/

 

 

Add new comment

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.